
Ten, kto już jakiś czas „siedzi” w biznesie, z pewnością przyzna, że pewne kontakty biznesowe są nie do przecenienia. Ich zaletą jest przede wszystkim możliwość wzajemnej wymiany informacji. Łatwiej jest robić interesy z klientami, którym zostaliśmy poleceni, którym została o nas przedstawiona dobra opinia i którzy wierzą w nasze kompetencje czy wysoką jakość naszych usług i produktów. Nie warto jednak liczyć na szybki zysk. Trzeba postawić na długotrwałe relacje, które zwiększą naszą rozpoznawalność i wiarygodność. Wypracowanie sobie marki wymaga pewnej ilości czasu. Możliwość nawiązania kontaktów biznesowych obok codziennej pracy, daje także członkostwo w różnych stowarzyszeniach, izbach gospodarczych czy klubach biznesowych. Cykliczne spotkania w ich ramach są okazją do wymiany poglądów i omówienia problemów biznesowych. Oprócz tego warto brać udział w konferencjach czy seminariach z biznesem w roli głównej, które także są okazją do zawarcia cennych znajomości . W rozmowach z partnerami lub potencjalnymi partnerami biznesowymi warto zahaczyć o tematy pozabiznesowe, np. dotyczące planów urlopowych. Jeśli okaże się że mamy podobnie zainteresowania czy upodobania co nasz rozmówca, z pewnością zawiąże się między nami nić porozumienia, którą z czasem może da się przełożyć na poważniejsze tematy.