
Popyt to ilość produktów lub usług, jaką nabywcy są w stanie kupić po określonej cenie i w określonym czasie. Popyt może być efektywny lub potencjalny. Efektywny poparty jest możliwościami finansowymi zakupu danego towaru, potencjalny to chęć zakupu danego towaru, na który jednak nas nie stać. Popyt potencjalny może się zamienić w efektywny jeśli na przykład zwiększy się nasz dochód. Popyt zależy od ceny, im większa, tym mniejszy popyt na daną usługę lub towar. Producenci i konsumenci mają przeciwstawne dążenia. Producenci chcą sprzedać towar jak najdrożej, a konsumenci kupić go jak najtaniej. Wtedy zaczynają działać mechanizmy rynkowe. Ustalane w ten sposób są cena i ilość oferowanych towarów. Prawo popytu mówi, że gdy wszystkie czynniki wpływające na popyt pozostaną na tym samym poziomie, to więcej towarów będzie można sprzedać po cenie niższej niż po cenie wyższej. Wraz ze spadkiem ceny rośnie liczba osób chętnych do zakupu towaru, czyli cena warunkuje wielkość popytu. Ciekawym przykładem są laptopy. Dziesięć lat temu na laptopa mogli pozwolić sobie tylko najbogatsi, teraz jest on towarem ogólnodostępnym i stosunkowo tanim, więc dużo więcej osób na niego stać. Innym przykładem jest internet, kiedyś dostępny dla większości wyłącznie w kawiarenkach internetowych, dzisiaj znajduje się w prawie każdym domu.