
Biznesplan jest niezbędnym elementem zakładania każdego biznesu. Sporządzany na potrzeby wewnętrzne, pozwoli przewidzieć i zaplanować działalność firmy. Sporządzany na potrzeby zewnętrzne, ma pokazać, że nasza firma okaże się rentowna i pomóc w pozyskaniu pieniędzy na jej uruchomienie. Najczęściej biznesplan piszemy więc na potrzeby wniosku kredytowego, do którego musimy go dołączyć, a rzadziej na swój własny użytek. To błąd, bowiem dobry biznesplan pomoże nam uporządkować nasze plany dotyczące własnej działalności. Niektórych jednak napisanie biznesplanu może przerażać. Nie jest to jednak trudne. Co powinien zawierać? Na stronie tytułowej przedstawiamy wszystkie dane – nazwę firmy, nasze dane, koszty przedsięwzięcia, jego lokalizację itd. Następną częścią jest streszczenie biznesplanu, gdzie informujemy zwięźle o charakterystyce naszego przedsięwzięcia, głównych celach i oczekiwanych efektach. Następnie charakterystykę firmy rozbudowujemy, pisząc dokładnie o jej celach, wielkości i rynku, na jakim będzie funkcjonować. Musimy też przedstawić kadrę i personel. W dalszej kolejności w biznesplanie musi znaleźć się analiza rynku, plan marketingowy – promocja, polityka cenowa itd. W biznesplanie powinna się też znaleźć analiza SWOT pozwalająca określić szanse i zagrożenia, jakie stoją przed naszą firmą, a także potencjalne źródła finansowania i prognozy finansowe.