Biznesowy savoir – vivre

Biznesowy savoir - vivre

W codziennej pracy biznesowej nie unikniemy spotkań – z klientami, inwestorami czy partnerami biznesowymi. Każdy szanujący się przedsiębiorca powinien wiedzieć jak podczas tego typu spotkań się zachowywać. Znajomość etykiety jest świadectwem naszej wysokiej kultury osobistej, a ta z kolei kształtuje nasz biznesowy wizerunek. W codziennych kontaktach biznesowy często zapominamy np. o procedencji czyli o tym, kto ma pierwszeństwo. To może być zgubne, bo możemy urazić kogoś nie honorując należycie jego rangi. O procedencji decyduje ranga i pełnione stanowisko. Najważniejszy jest gospodarz, potem klient, a następnie zwierzchnik w pracy. W takiej kolejności należy się np. witać na spotkaniu w interesach. Nie bez znaczenia są też miejsca zajmowane w samochodzie, kiedy udajemy się gdzieś razem z kontrahentami. Jeśli to ty kierujesz, najważniejsze miejsce znajduje się obok ciebie. Jeśli kieruje zawodowy kierowca czy taksówkarz, najważniejsza osoba siada na tylnym siedzeniu po prawej stronie. Co jeszcze warto wiedzieć? Istotne jest w biznesie wręczanie wizytówek. Na formalnych spotkaniach robimy to na początku, na nieformalnych – przy okazji. Wątpliwości może też rodzić przechodzenie „na ty”. Obowiązuje tu zasada, że proponuje je ten, kto jest wyższy rangą. Wśród osób równych rangą, powinna to zrobić osoba starsza.

[Total: 1    Average: 4/5]

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.